loading...

نیوزسل

تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشانآیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگرها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که تقریباً در هر کسب و کار و محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. دامنه استفاده از آنها به

تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

آیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگرها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که تقریباً در هر کسب و کار و محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. دامنه استفاده از آنها به قدری زیاد است که گاهی اوقات می توان انواع خاصی از چاپگرها را حتی در هر آژانس یا موسسه ای مانند ناشر یا دفتر چاپ روزنامه مشاهده کرد. پرکاربردترین پرینترهای موجود در بازار پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان هستند. هر کدام از این دو مزایا و معایبی دارند و کاربردهای خاصی دارند. مقایسه ها و ارزیابی های تخصصی به شما کمک می کند تا انتخاب های بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. در این مقاله سعی کرده ایم تفاوت چاپگرهای جوهرافشان و لیزری را به زبان ساده توضیح دهیم.



مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته پرینترهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی تفاوت های زیادی دارند. اگرچه هر دوی این چاپگرها مسئول چاپ هستند، عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب آنها متفاوت است.

سوال اینجاست که چه عواملی این دو پرینتر را متمایز می کند؟ پرینترهای جوهرافشان یا لیزری چیست؟


چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگر جوهر افشان وسیله ای است که قطرات بسیار ریز را روی کاغذ می پاشد. این نوع چاپگرها عموماً مقرون به صرفه هستند و ظاهری فشرده دارند.

از آنها می توان هم برای چاپ متن و هم برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت استفاده کرد. بسیاری از عکاسان از چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که قیمت این نوع چاپگر مقرون به صرفه است، اما نگهداری و خرید کارتریج گران است.


پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری نیز دستگاه چاپ هستند. با این تفاوت که روش چاپ کاملا متفاوتی با چاپگرهای جوهرافشان دارند. در واقع این نوع چاپگر داده هایی را که از کامپیوتر یا لپ تاپ دریافت می کند به کمک اسکن لیزری به برگه و کاست کاغذ خالی منتقل می کند.

کارتریج های پرینتر لیزری به جای جوهر از ماده پودری به نام تونر استفاده می کنند. پودری است که روی کاغذ کشیده می شود و با اسکن لیزری و الکتریسیته ساکن اسناد مورد نظر را روی آن چاپ می کند.

پرینترهای لیزری قیمت خرید بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان مدلهای مشابه دارند. اما در همین نسبت هزینه نگهداری کمتر و سرعت چاپ بالاتری دارند. بنابراین، آنها برای خرید ارزان تر به نظر می رسند.


از چه پرینتری استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد؟ اکثر مردم چاپگرهای جوهرافشان را برای خرید انتخاب می کنند. با این حال، بزرگترین مشکل این نوع چاپگرها خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان خود استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و رنگ از بین می رود. اگرچه پرینترهای لیزری گران تر هستند، اما به نظر می رسد برای کسانی که به ندرت از چاپگر استفاده می کنند، انتخاب بهتری باشند.

پرینترهای لیزری همراه با تونر هستند. اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری استفاده نکنید، بر خلاف جوهر، تونر خشک نمی شود.

با این حال، آنچه مهم است استفاده شما از چاپگر و نیاز شماست. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ عکس های با کیفیت دارید، چاپگرهای جوهرافشان ایده آل هستند. اگر از یک چاپگر استفاده می کنید، اما نیازی به چاپ رنگی ندارید، انتخاب چاپگر لیزری تک رنگ را فراموش نکنید.



چاپگر تک رنگ چیست؟

بدون شک نام چاپگرهای تک رنگ را بارها شنیده اید، بنابراین ممکن است از خود بپرسید که آیا آنها نوع خاصی از چاپگر هستند یا چاپگرهای لیزری یا جوهرافشان محسوب می شوند؟

چاپگرهای تک رنگ پرینترهایی هستند که فقط سیاه و سفید چاپ می کنند. این چاپگرها فقط به یک کارتریج مشکی نیاز دارند.

چاپگرهای تک رنگ را می توانید در مدل های جوهرافشان و لیزری با برندهای مختلف پیدا کنید.



چاپگر رنگی چیست؟

بر خلاف چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارند. این چاپگرها با جوهر یا جوهر رنگی عرضه می شوند و اغلب برای چاپ تصاویر و تصاویر انتخابی عالی هستند. مانند چاپگرهای تک رنگ، می توانید این نوع چاپگر را در مدل های جوهرافشان و لیزری تهیه کنید.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

اگرچه پرینترهای لیزری و جوهرافشان فرآیند چاپ را انجام می دهند. اما تفاوت هایی نیز دارند. با دانستن این تفاوت ها، کاربران می توانند با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.



فناوری چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوتی که در مورد این دو چاپگر می توان ذکر کرد، فناوری عملکرد آنهاست. چاپگرهای جوهرافشان جوهر را از طریق نازل های مخصوص روی کاغذ اسپری می کنند. جوهر مایع از نازل های میکروسکوپی عبور می کند و متن یا گرافیک را چاپ می کند.

اما پرینترهای لیزری از تونر استفاده می کنند که نوعی پودر است. پودر تونر حاوی ذرات بسیار ریز است. این ذرات به واحد می چسبند، سپس غلتک ها با کمک مخلوط ذوب می شوند و به کاغذ می چسبند.

نکته مهم: بزرگترین مشکل پرینترهای جوهرافشان مربوط به فناوری جوهرافشان است. برخی تصور می کنند جوهر روی کاغذ دیر خشک می شود و احتمال آلودگی وجود دارد.

اما چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای مانند پرینترهای HP و Canon مجهز به سیستم تنظیم جوهر هستند. در نتیجه از این مشکل جلوگیری می کنند.

علاوه بر این، کیفیت ساخت کاغذ برای نسخه های ویژه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، بنابراین امکان بازگشت جوهر به آنها وجود دارد.



وضوح چاپ در چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

وضوح چاپ، کیفیت چاپ را نشان می دهد. این اندازه بر حسب امتیاز در اینچ محاسبه می شود. یعنی هر چه تعداد نقاط در یک اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

اکثر مردم متوجه می شوند که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید بهترین وضوح چاپ را دارند.

چند سال پیش، این باور کاملاً درست بود، اما به لطف پیشرفت در فناوری، برند HP اکنون چند پرینتر لیزری جالب ساخته است که لیزری هستند اما وضوح چاپ به اندازه پرینترهای جوهرافشان است.

بالاترین وضوح چاپ 1200 نقطه در اینچ در 1200 نقطه در اینچ است. بنابراین هنگام خرید هر یک از این چاپگرها به شماره وضوح چاپ توجه کنید.



سرعت چاپ برای پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چاپگر لیزری: این نوع چاپگر مخصوص مشاغلی است که هر روز به چاپ با کیفیت بالا نیاز دارند. به همین دلیل چاپ آنها بسیار بالاست. سرعت چاپ این نوع چاپگر 15 تا 100 صفحه در دقیقه است.

چاپگر جوهرافشان: چاپگرهای جوهرافشان سرعت چاپ کمتری دارند و به دلیل سرعت کمتری که دارند اغلب برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.



خروجی ماهانه در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

پرینترها همیشه قطعات داخلی دارند که اگر بیشتر از حد معمول از آنها استفاده کنید فرسوده می شوند. شرکت سازنده چاپگر میزان بهینه کارکرد ماهانه چاپگر را نشان می دهد.

معمولا پرینترهای اچ پی یا کانن اعم از لیزری یا جوهرافشان قابلیت چاپ حجم زیادی در ماه را دارند.

البته داشتن کارتریج جوهر با کیفیت و ظرفیت بالا نیز نقش زیادی در حجم چاپ ماهانه شما دارد. پرینترهای جوهر افشان سنگین می توانند تا 1000 صفحه در ماه چاپ کنند.

کارتریج تونر معمولاً بزرگتر است. انتظار می رود این چاپگر لیزری حدود 3000 صفحه در ماه بدون تونر جدید چاپ کند.

نکته مهم: به واحد درام توجه کنید: علاوه بر تونر، واحد درام در حجم چاپ ماهانه نیز موثر است. تونر و درام هر دو قابل مصرف هستند. در حالی که در پرینترهای جوهر افشان فقط به یک کارتریج جوهر نیاز دارید، در پرینترهای لیزری به تونر و درام نیاز دارید.

واحد درام پودر تونر را به کاغذ منتقل می کند. بررسی کنید که آیا هر بار که کارتریج تونر را دوباره پر می کنید به یک واحد درام جدید نیاز است یا خیر. اگر از چاپگر لیزری خود به طور بهینه استفاده می کنید، ممکن است پس از 3 تا 4 بار شارژ کارتریج تونر، فقط به یک واحد درام نیاز داشته باشید.



مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته هر کدام از این چاپگرها مزایا و معایب خاص خود را دارند. هر کدام برای برخی از کاربران کارآمد و برای برخی دیگر بسته به کاربردشان ناکارآمد است. البته دانستن نقاط قوت و ضعف هر فرد به شما درک عمیق تری از کار او می دهد. در زیر به برخی از مزایا و معایب مهم این دو چاپگر اشاره کرده ایم.



مزایای چاپگرهای جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان به گونه ای طراحی شده اند که کوچک و سبک باشند و برای مصارف خانگی یا محیط های تجاری کوچک مناسب هستند.

آنها اسناد و عکس های رنگی را با کیفیت بالا چاپ می کنند.

آنها ارزان تر از پرینترهای لیزری هستند.

قابلیت چاپ بر روی انواع کاغذ را دارند.

کیت های پر کردن جوهر هزینه های چاپ را کاهش می دهد.

معایب پرینترهای جوهر افشان

به طور کلی هزینه های جوهر، نگهداری و نگهداری بالاست.

عملکرد آن کندتر از پرینترهای لیزری است.

حداقل خدمات ماهانه را دارد.

جوهر را می توان کشید و روی کاغذ پخش کرد.

پر کردن کارتریج بدون جوهر روی دست شما غیر ممکن است.

از آنجایی که جوهر مایع است، اگر به طور مرتب از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر داخل کارتریج به مرور زمان خشک می شود.



مزایای پرینترهای لیزری

سرعت چاپ بسیار بالایی دارند.

آنها می توانند با حجم و وضوح بالا چاپ کنند.

چرخه کاری ماهانه بالایی دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

بر خلاف جوهر، جوهر خشک نمی شود و برای مدت طولانی دوام می آورد.

هزینه تعمیر و نگهداری معقول است

معایب پرینتر لیزری

مشکل در چاپ عکس ها و تصاویر رنگی پیچیده.

در مقایسه با چاپگرهای جوهرافشان، بزرگتر و سنگین تر است.

به نوع کاغذ حساس است و بر خلاف چاپگرهای جوهرافشان، می توانند از هر کاغذی چاپ کنند.

قیمت اولیه خرید آن از چاپگر جوهرافشان بیشتر است.



نتیجه

اینکه کدام چاپگر را بخرید و استفاده کنید بستگی به استفاده مورد نظر شما دارد. به عنوان مثال، هر چند وقت یک بار از چاپگر استفاده می کنید، چقدر حاضرید بپردازید و برای چه کاری از آن استفاده می کنید؟ اما قبل از انتخاب، هزینه نگهداری و تعمیر، قیمت فعلی چاپگر و برند را بررسی کنید و چاپگر مناسب را با توجه به خواسته و نیاز خود انتخاب کنید. این نکات برای شما بسیار مفید خواهد بود و به شما در انتخاب بهتر کمک می کند.

مطالعه مقاله کامل:  https://avafarhang.com/laser-printer-vs-inkjet-printer/

نیوزسل بازدید : 305 دوشنبه 04 اردیبهشت 1402 زمان : 11:45 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 125
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 80
  • آی پی دیروز : 59
  • بازدید امروز : 397
  • باردید دیروز : 182
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 982
  • بازدید ماه : 2,458
  • بازدید سال : 35,441
  • بازدید کلی : 83,668