loading...

نیوزسل

احتمال بارداری با اسپرم کم تحرک بسیار کم است. در این مقاله به بررسی اثرات تحرک اسپرم بر بارداری و عوامل و درمان سریع کم تحرکی اسپرم  به وسیله قرص افزایش جهش اسپرممی پردازیم. نقش تحرک اسپرم د


احتمال بارداری با اسپرم کم تحرک بسیار کم است. در این مقاله به بررسی اثرات تحرک اسپرم بر بارداری و عوامل و درمان سریع کم تحرکی اسپرم  به وسیله قرص افزایش جهش اسپرم
می پردازیم. 

نقش تحرک اسپرم در بارداری چیست؟

زمانی که انزال در حین رابطه جنسی رخ می دهد اسپرم از واژن از طریق دهانه رحم و به داخل رحم حرکت می کند. سپس انقباضات رحمی به جذب اسپرم به داخل تخمدان ها کمک می کند. اولین اسپرم می تواند در عرض چند دقیقه وارد مجاری شما شود. هر چه به روز تخمک گذاری نزدیک تر است اسپرم راحت تر حرکت می کند. برای اینکه بارداری اتفاق بیفتد دهانه رحم شما باید سالم باشد. خلطی که قوام سفیده تخم مرغ داشته باشد بهتر است. اگر مخاط دهانه رحم شما غلیظ یا خشک است سفر بسیار دشوارتر خواهد بود.

بسیاری از زوج ها هنگام تلاش برای باردار شدن نگران تعداد اسپرم هستند، اما این تنها بخشی از معادله باروری مردان است. اصطلاح "حرکت اسپرم" به توانایی اسپرم برای شنای صحیح اشاره دارد. تحرک می تواند به اندازه تعداد اسپرم در دوران بارداری مهم باشد. اگر اسپرم نتواند به تخمک برسد، بارداری اتفاق نمی افتد. درمان ناباروری به دلیل تحرک کم اسپرم توسط بهترین متخصص زنان در تهران دکتر مهرنوش امیری با سابقه کاری بسیار خوب انجام می شود، ایشان صمیمی و آماده خدمت رسانی به زوج های خوب می باشد.

آیا تحرک اسپرم وجود دارد؟

تحرک اسپرم توانایی اسپرم برای حرکت موثر است. تحرک اسپرم برای باروری مهم است زیرا اسپرم باید از طریق دستگاه تناسلی زن حرکت کند تا به تخمک برسد و بارور شود. کندی حرکت اسپرم می تواند یکی از دلایل ناباروری در مردان باشد.

اسپرم متحرک با دو نوع حرکت مشخص می شود:

حرکت پیشرونده: در یک خط مستقیم یا در دایره های بزرگ شنا می کنند.

حرکت غیر پیشرونده: در این نوع حرکت به صورت دایره های کوچک حرکت می کنند.

سرعت جنین از رحم تا تخمک باید حداقل 25 میکرومتر در ثانیه باشد.

تحرک کم اسپرم به این معنی است که تنها کمتر از 32 درصد از اسپرم‌ها حرکت پیشرونده دارند.

تحرک سالم اسپرم به این معنی است که اسپرم با سرعت حداقل 25 میکرومتر بر ثانیه حرکت می کند. هنگامی که تحرک اسپرم مرد محدود می شود، به آن آستنوسپرمی یا آستنوزواسپرمی می گویند. انواع مختلفی از مشکلات حرکتی اسپرم وجود دارد، از جمله:

حرکت آهسته یا تدریجی

تحرک غیر پیشرونده به صورت کمتر از 5 میکرومتر بر ثانیه تعریف می شود

بدون حرکت

چندین چیز می تواند بر تحرک اسپرم در مردان تأثیر بگذارد:

سطوح استرس

گرما عالیه

داروی خاص

رژیم غذایی نامناسب

مصرف زیاد الکل، سیگار کشیدن، داروهای روانگردان، سیگار بر تحرک اسپرم تأثیر منفی می گذارد. بنابراین انتخاب یک سبک زندگی سالم به بهبود کیفیت اسپرم کمک می کند. سیگار باروری را کاهش می دهد و بر تحرک اسپرم تاثیر می گذارد.

اثرات داروهای روانگردان مانند حشیش، سیگار و استعمال دخانیات در دوران بارداری بسیار مضر است و مصرف زیاد الکل نیز کیفیت اسپرم را کاهش می دهد. توصیه دکتر مهرانوش امیری تاکید دارد کسانی که اقدام به سقط جنین کرده اند از این عمل خودداری کنند.

اضافه وزن با شاخص توده بدنی 25 یا بیشتر عامل دیگری است که بر کیفیت و کمیت اسپرم تأثیر می گذارد.

استراحت کوتاه بعد از کار و کار در محیط گرم، بلند شدن و راه رفتن بعد از نشستن طولانی مدت به بهبود کیفیت اسپرم کمک می کند.

به گزارش فرازطب، شواهدی مبنی بر تاثیر درمان های مکمل بر بهبود حرکت اسپرم وجود ندارد.

اگر حرکت عاملی برای ناباروری باشد، زوج ها می توانند چندین گزینه را در نظر بگیرند. IUI اسپرم را مستقیماً در رحم زن قرار می دهد. بنابراین، نیازی به شنا کردن از واژن از طریق دهانه رحم نیست.

چه چیزی باعث تحریک کم اسپرم می شود؟

شایع ترین مشکلات مربوط به تولید و رشد اسپرم است. اسپرم می تواند:

نه همه

شکل خاصی دارند

به درستی حرکت نکنید.

خیلی کم (الیگواسپرمی)

اصلا رخ نمی دهد (آزواسپرمی)

مشکلات اسپرم می تواند ناشی از ویژگی هایی باشد که شما با آنها متولد شده اید. انتخاب سبک زندگی می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد. سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و برخی داروها می توانند تعداد اسپرم را کاهش دهند. سایر علل کاهش تعداد اسپرم شامل بیماری های طولانی مدت (مانند نارسایی کلیه)، عفونت های دوران کودکی (مانند اوریون) و مشکلات کروموزومی یا هورمونی (مانند تستوسترون پایین) است.

آسیب به اندام های تولید مثل ممکن است منجر به تولید کم یا عدم تولید اسپرم شود. حدود 4 نفر از هر 10 مرد مبتلا به کمبود اسپرم (آزواسپرمی) در لوله ای که اسپرم از آن عبور می کند، انسداد دارد. مشکلاتی مانند نقص مادرزادی یا عفونت می تواند باعث انسداد شود.

تحرک ضعیف اسپرم چگونه آشکار می شود؟

مهمترین و مفیدترین آزمایش اسپرموگرافی است و این روش حدود 90 درصد قدرت شناسایی بیماران را دارد. ، زیرا کیفیت اسپرم به دلایل مختلفی بستگی دارد که می تواند متفاوت باشد در این آزمایش اگر فردی 40 درصد حرکت اسپرم خود را داشته باشد، کم تحرک در نظر گرفته می شود.

درمان سریع حرکت اسپرم

در اینجا برخی از تغییرات سبک زندگی وجود دارد که می تواند به افزایش تحرک اسپرم کمک کند و تحرک کم اسپرم را به سرعت درمان کند و موارد زیر تغییرات سبک زندگی هستند:

به طور منظم تمرین کن

سعی کنید وزن خود را کنترل کنید زیرا اضافه وزن می تواند بر کمیت و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد.

تلفن همراه را در جیب خود قرار ندهید.

از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید.

دمای مطلوب برای تولید اسپرم 34.5 درجه سانتیگراد است و به یاد داشته باشید که هر چه درجه حرارت بالاتر باشد کیفیت اسپرم کاهش می یابد.

بنابراین، بسیار مهم است که فرد از لباس های تنگ که باعث افزایش دمای بیضه می شود، اجتناب کند، از نشت طولانی مدت جلوگیری کند و اقداماتی را برای کاهش دمای بیضه انجام دهد.

برخی مکمل ها مانند سلنیوم و ویتامین ها ممکن است در بهبود حرکت اسپرم موثر باشند. البته استفاده از این مکمل ها نباید خودسرانه باشد و تعیین آن زیر نظر پزشک بسیار مهم است.

در مواردی که تحرک اسپرم ناشی از واریکوسل یا هورمون های پایین باشد، درمان دارویی توصیه می شود

در نهایت، اگر هیچ یک از روش‌ها در درمان مؤثر نبود، باید از روش‌های کمک باروری (IVF و IUI) استفاده شود که برای کسانی که با تعداد اسپرم کم مواجه هستند یا اسپرم‌های با تحرک کمتری دارند، مفید خواهد بود.

در نهایت اگر هیچ یک از این روش ها جواب نداد، راه حل استفاده از اسپرم اهدایی است.

عوامل متعددی بر درمان تحرک اسپرم تأثیر می گذارد که برخی از آنها در زیر ذکر شده است.

بین افزایش دمای بیضه و کاهش کیفیت اسپرم رابطه وجود دارد. دمای ایده آل برای تولید اسپرم حدود 94 درجه فارنهایت (34.5 درجه سانتیگراد) و کمتر از دمای طبیعی بدن است، بنابراین پوشیدن لباس زیر گشاد و انجام اقدامات ساده برای خنک کردن بیضه ها می تواند به درمان بیش فعالی کمک کند. اقدامات ساده مانند استراحت منظم هنگام کار در محیط گرم و بلند شدن و حرکت در صورتی که فرد برای مدت طولانی نشسته است.

نیوزسل بازدید : 100 شنبه 09 دی 1402 زمان : 16:25 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 127
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 47
  • بازدید امروز : 66
  • باردید دیروز : 119
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 185
  • بازدید ماه : 5,135
  • بازدید سال : 38,118
  • بازدید کلی : 86,345